Diavolul, Opusul lui Dumnezeu

Drept urmare a revoltei sale, Archangelul Lucifer a devenit Opusul lui Dumnezeu.

Dumnezeu este Iubire si Satan este Ura; Dumnezeu este Creatia Perpetua si Satana este Distrugerea; Dumnezeu  este Lumina si Satan este Intunericul; Dumnezeu este promisiunea Binecuvantarii Eterne si Satan este usa catre  Damnațiunea Eterna !

 La o prima privire, aceasta antinomie pare totala, dar nu este. Dumnezeu este Atotstiitor, insa nici Satan nu este  complet nestiutor; Sfantul Toma d`Aquino nu a stabilit limitele cunoasterii pentru demoni, dar a recunoscut ca  aceasta exista.

Dumenzeu este Atotputernic, insa nici Satan nu este complet neputincios, conform aceluiasi invatat al bisericii. Aceasta inseamna ca Diavolul, daca este Opusul sau, ar trebui sa fie Nimic. Dar daca ar fi Nimic, nu ar mai putea sa actioneze asa cum o face asupra viilor si mortilor. De asemenea, jocul dialecticii ar putea indemna pe cineva sa argumenteze ca, lumea fiind creata din Nimic, Creatorul s-a inspirat direct de la Diavol si că esența Universului material este diabolică.

Presupunerea este absurda, dar chiar daca cineva ar vrea sa il opuna pe Satan, ca fiind Nimic, Fiintei Absolute, adica lui Dumnezeu, tot nu am atinge punctul in care sa-l fi distrus. De la Fridugis, din lucrarea sa De Nihilo et Tenebris, pana la Bergson si Heidegger, filosofii au incercat sa demonstreze ca pana si Nimicul este `ceva`. Hegel merge chiar mai departe si afirma ca, fiind el insusi, in indeterminarea sa, exista ceva inefabil ` a carui diferenta fata de Nimic este doar o intentie`.

Asadar, Diavolul nu este intru totul opus lui Dumnezeu : si el este, si el are o urmă de putere si de intelepciune, care il plaseaza sub Dumnezeu, dar deasupra oamenilor, Creatorul i-a daruit Libertatea, la fel ca oricarei fiinte, angelice sau umane, pe care el a folosit-o in scopuri arhicunoscute. Desi atotputernic, Dumnezeu nu a putut impiedica folosirea Libertatii pe care i-a daruit-o in modul inspaimantator, in care este folosita. In acel moment al alegerii fatale, Satan a fost intr-un fel egalul lui Dumnezeu, pentru ca, indiferent daca Dumnezeu ar fi vrut, nu s-ar fi putut opune liberului-arbitru al Rebelului. Cel putin pentru o secunda, si in aceea secunda, Vointa lui Lucifer a fost mai presus decat puterea si iubirea lui Dumnezeu.